Verzorgingstips

 

 

Was uw voeten dagelijks met handwarm water en liever niet met zeep. 

 

Droog de voeten goed af, vooral tussen de tenen.

 

Wissel elke dag van sokken en schoenen.

 

Draag goed ventilerende (liefst naadloze) sokken van wol of katoen.

 

Knip de nagels recht af. Na bad/ douche, zijn ze minder kwetsbaar door het hoge vochtgehalte.

 

Gebruik altijd slippers in openbare ruimtes.

 

Wissel dagelijks van schoenen, elke gedragen schoen moet voldoende tijd krijgen om te luchten.

 

Schoenen die van leer zijn gemaakt hebben de voorkeur.

 

Was de sokken op minimaal 60° in de wasmachine (dat doodt de schimmels).

 

Blaren die geen last geven, niet doorprikken.

 

Koop schoenen na de middag, dan koopt u ze nooit te klein. De voeten zijn dan het meest opgezwollen.

 

Wandelen is goed voor de bloedcirculatie in de benen en de voeten.

 

 

Voetenweetjes

 

Je voet bestaat uit maar liefst 26 beenderen, 33 gewrichten, 107 banden en 10 spieren of pezen. Alle botjes in beide voeten vormen samen een kwart van alle beenderen in je lichaam.

Twee voeten hebben samen ongeveer 250.000 zweetkliertjes die ruim een kwart liter vocht per dag afscheiden.

Vrouwen hebben maar liefst vier keer zo vaak last van voetproblemen als mannen.

 

De helft van de bevolking heeft last van voetschimmel. Mannen vaker dan vrouwen.

Kalknagels zijn schimmelnagels

Zwangerschap kan de schoenmaat van vrouwen vergroten van 2 tot 10 millimeter.

Als je ouder wordt, worden de voeten groter. De voeten zakken in de loop van de jaren iets door. Dit kan 1 à 2 maten schelen.

Schoenen behoren 1 cm groter te zijn dan de voeten. Dit geldt niet voor sportschoenen.